Min allarabästa och ömmaste vän! Kvinnors
brevskrivning under svenskt 1700-tal.
Marie Löwendahl, Makadam 2007
Kvinnornas egen genre skulle man kunna kalla brevskrivningen, i synnerhet
under 1700-talet. Brevidealet, för vilket kvinnorna ansågs passa bäst,
framhåller brevet som direkt, privat, anti-retoriskt. I tidens kvinnliga
brevskrivningskultur kunde damer ur adel och borgerlighet utöva sina
litterära talanger och föra ett ”samtal” på tu man hand med mottagaren. Man
ville roa (att tråka ut brevmottagaren var en synd!), informera, skvallra och
upprätthålla intima band.
I Min allrabästa och ömmaste vän! analyseras ett antal tidigare opublicerade
brev skrivna i tre sinsemellan olika stilar. Den högaristokratiska Hedvig
Ulrika De la Gardie skriver i en äldre franskinfluerad salongsstil om barnen,
hovlivet och politiken till den landsflyktige maken, kungagunstlingen
Armfelt. Kurtisanen Julie Ekerman, som placerats som borgmästarhustru i
Linköping, utför i breven till välgöraren och förre älskaren Carl Sparre en
avancerad balansakt mellan referenser till sitt tidigare lössläppta liv och det
småstadspräktiga äkta ståndet. Den borgerliga, förromantiskt präglade
litterära familjen Gjörwell, med ideal från en tysk-engelsk kultursfär, skriver
känslospäckade brev i naiv stil, som uppenbarligen är avsedda att läsas av
flera mottagare – kanske även publiceras.
Från De la Gardie till Gjörwell kan skönjas en rörelse mot ett mer
sentimentalt tilltal – humorn och det mer rättframma grovkorniga byts mot
ett natursvärmiskt och vänskapsidealiserande tonläge. Gemensamt för dem
alla är att de markerar sin tillhörighet i det kvinnliga genom att betona det
vardagliga, spontana och föga lärda – kvinnor skulle inte vara för belästa.
Genom breven får vi mycket konkret möta det dagliga livet i det
gustavianska Sverige; genom analysen av dem möter vi också en bild av
kvinnligt skapande och de begränsningar den kräver.
|
|